انواع روشهای درمانی تشکیلات حلقه
محمدعلی طاهری مدعی ابداع چندین روش درمانی است که دو نمونه از مهمترین آنان «فرادرمانی» و «سایمنتولوژی» نام دارد. او روشهای درمانی خود را «طب مکمل ایران» نامگذاری کرده است.
فرادرمانی، نوعی درمان مکمل است، که ماهیتی کاملاً عرفانی دارد و شاخهای از «عرفان کیهانی (حلقه)» به شمار میآید. این رشته با قدمتی سیساله، بنابر ادراکات شهودی استوار بوده، توسط نگارنده (محمدعلی طاهری) بنیانگذاری شده و اصول آن با عرفان ایران بهطور کامل منطبق است.[۱]
طبهای مکمل ایرانی «فرادرمانی» و «سایمنتولوژی» بنیانگذاری شده توسط اینجانب [طاهری].[۲]
اکنون به معرفی این دو روش درمانی میپردازیم.
۱. فرادرمانی
مهمترین روش درمانی سازمان حلقه «فرادرمانی» است. در کلاسهای این تشکیلات، نخستین حلقهای که تفویض میشود حلقهی فرادرمانی است. طاهری فرادرمانی را تنها مختص به انسانها ندانسته، مدعی است در مورد گیاهان و حیوانات نیز کاربرد داشته و مؤثر است.
اصل: فرادرمانی در مورد گیاهان و حیوانات نیز مؤثر است.[۳]
۱-۱. نحوه فرادرمانی
فرادرمانی نیاز به تشکیل حلقهای با حداقل چهار عضو دارد که نام آن حلقهی وحدت جمعی است. اعضای این حلقه عبارتاند از:۱. بیمار (فرادرمانگیر) ۲. مربی تشکیلات حلقه (فرادرمانگر) ۳. شبکهی شعور کیهانی (هوشمندی، جبرئیل یا روحالقدس) ۴. خداوند.
پس از برپایی این حلقه، فرادرمانگر بیمار را به شبکهی شعور کیهانی یا همان جبرئیلعلیهالسلام متّصل میسازد. شعور کیهانی که به تعبیر شبهعلمی این سازمان، همان شبکهی مثبت است، فیض الهی یا رحمت خداوند و عشق او را در حلقهی فرادرمانی جاری میکند تا بیمار درمان شود.
فرادرمانی که یکی از شاخههای عرفان کیهانی (حلقه) میباشد، از حلقههایی است که در محدودهی رحمانیت عام الهی، تسهیلاتی را در اختیار ما قرار میدهد و تنها شرط تحقق آن، آمادگی برای ایجاد وحدت است، وحدت حداقل با یک نفر دیگر تا پس از آن عضو سوم که روحالقدس یا روحالامین یا… بوده، حلقه را تکمیل کرده و با تکمیل حلقه، عضو چهارم آنکه خداوند است نیز، فیض خود را بهواسطهی روحالقدس جاری نماید.[۴]
به اعتقاد سازمان حلقه، رحمت و عشق الهی در کائنات ساری و جاری است و برای دریافت آن به تسهیلاتی نیاز است. آن تسهیلات چیزی جز حلقهی وحدت جمعی و لوازماتش که سازمان کشف کرده است نیست.
طاهری روش فرادرمانی را اینگونه تبیین میکند:
در این شاخهی درمانی، بیمار توسط فرادرمانگر به شبکه شعور کیهانی (شبکهی آگاهی و هوشمندی حاکم بر جهان هستی – شعور الهی) متصل شده و مورد کاوش (اِسکن) قرار میگیرد و ضمن ارائهی اطلاعاتی از نحوهی اتصال خود، از طریق دیدن رنگها، نورها، احساس حرکت و فعالیت نوعی انرژی در بدن و همچنین از طریق گرم شدن، درد گرفتن، تیر کشیدن، ضربان زدن، تشنج و غیره، اعضای معیوب و تنش دار بدن او مشخص شده و بهاصطلاح اِسکن و با حذف علائم، روند درمان آغاز میشود. منظور از کاوش (اِسکن)، زیر ذرهبین قرار گرفتن وجود بیمار است، که دراینصورت سابقهی بیماری گذشته و فعلی بیمار آشکار شده، با به جریان افتادن پروندهی بیماریها، بیرونریزی آغاز میشود. این پروندهها ممکن است مربوط به جسم، روان، ذهن و سایر بخشهای وجودی بیمار باشد که باید با صبر و حوصله اجازه داده شود تا بیرونریزیها خاتمه یابد و درمان اساسی رخ دهد.[۵]
۲. سایمنتولوژی
روش دیگری که در سازمان حلقه برای درمان بیماریهای ذهنی مورد استفاده قرار میگیرد سایمنتولوژی است. هرچند اهمیت این شاخه به فرادرمانی نمیرسد اما روش تحقق آنهم مانند فرادرمانی از راه اتّصال به شعور کیهانی است.
۲-۱. تعریف و هدف سایمنتولوژی
سازمان حلقه، سایمنتولوژی را یک نمونه از طبهای مکمل ایرانی میداند که موضوعش درمان بیماریهای ذهنی و روانی است. طاهری مدعی است که سایمنتولوژی تنها طب مکملی است که در دنیا به درمان بیماریهای روانی میپردازد. وی گفته است:
سایمنتولوژی، یک رشته از طبهای مکمل ایرانی پیرامون ذهن- روانشناسی با دید فراکل نگر است که نگاهی همهجانبه به انسان و انسانشناسی دارد. ذهن و روان در سایمنتولوژی هر یک با مفهومی جداگانه به کار میروند و بخش خاصی از وجود انسان را در بر میگیرند. این رشته همچنین به رفع اختلالات ذهن و روان میپردازد.[۶]
در جای دیگری در معرفی سایمنتولوژی نگاشته است:
سایمنتولوژی یا ذهن- روانشناسی فراکل نگر، چهارچوبی است نرمافزاری که هیچگونه مداخلهی سختافزاری در امر درمان انسان ندارد.[۷]
به اعتقاد طاهری هدف از سایمنتولوژی پیدا کردن جایگاه انسان بهمنظور شناخت برنامه و مشکلات نرمافزاری او با نشان دادن راهکارهای عملی در زمینهی برطرف شدن اینگونه از مشکلات انسان است. در این مکتب سایمنتولوژی با موجوداتی به نام غیراُرگانیک پیوند خورده است.
هدف اصلی سایمنتولوژی شناخت انسان، نرمافزارهای وجودی او و همچنین تشخیص و درمان اختلالات ذهنی – روانی و مشکلات ناشناخته است.[۸]
۲-۲. نحوه سایمنتولوژی
سایمنتولوژی بهمانند فرادرمانی از راه اتّصال به شعور کیهانی محقّق میشود. ازآنجاییکه شالودهی سازمان عرفان کیهانی بر اتّصال به شبکهی شعور کیهانی پایهریزی شده است، هیچ روش و ایدهای جز اتّصال به شعور کیهانی پیشنهاد نمیشود.
طاهری میگوید:
در سایمنتولوژی امکان عیبیابی و رفع اختلالات نرمافزاری با کمک شبکهی شعور کیهانی میسر است.[۹]
همچنین گفته است:
در … سایمنتولوژی، درمان بیمار با توجه به تعریف بیماری از دیدگاه فراکل نگری دنبال میشود و تشخیص نوع بیماری و درمان آن، بر خلاف سایر رشتهها که فرد انجام میدهد و درمانگر نقش تعیین کنندهای در آن دارد، مستقل از عوامل انسانی انجام میشود و نقش اصلی آن را هوشمندی عظیمی ایفا میکند که کارِ اسکن (کاوش) وجود و تشخیص اجزای معیوب و رفع آنها را بر عهده دارد. در واقع، اِسکن عبارت است از گذاشتن همهی وجود انسان زیر ذرهبین هوشمندی (شبکه شعور کیهانی)… اسکن و اصلاح آن جز با کمک این هوشمندی عظیم امکانپذیر نیست.[۱۰]
۲-۳. تفاوت روشهای درمانی
نقاط اشتراک بسیاری میان فرادرمانی و سایمنتولوژی مخصوصاً در نحوهی تحقق وجود دارد. هر دو روش مذکور از راه اتّصال به شعور کیهانی، مدعی درمان بیماریها هستند.
اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که تفاوت این دو روش آنطور که از آثار بنیانگذار حلقه بر میآید بدینسان است که فرادرمانی بیشتر عهدهدار درمان اختلالات شعوری و سایمنتولوژی روشی برای خارج ساختن موجودات غیر ارگانیک (جن و روح) از وجود افراد است که در دورهای تکمیلی به نام تشعشع دفاعی[۱۱] پیگیری میشود.
برگرفته از: کتاب عرفان واره حلقه، دوره مقدماتی، صص ۴۹- ۵۴ | تحریر درس های انتقادی حجتالاسلام امین شمشیری | به کوشش حسام کلهری
پینوشت:
- طاهری، محمدعلی؛ انسان از منظری دیگر؛ چ ۷، تهران، بیژن، ۱۳۸۷ش.
- طاهری، محمدعلی ؛ دفاعیات ۹۶؛ بیجا، بینا، ۱۳۹۶ش.
- طاهری، محمدعلی ؛ سایمتولوژی؛ ج۱، چ۱، ارمنستان، عرفان کیهانی(حلقه)، ۲۰۱۱م.
پینوشت:
[۱]. محمدعلی طاهری؛ انسان از منظری دیگر؛ ص ۷۳.
[۲]. محمدعلی طاهری؛ دفاعیات ۹۶؛ صص ۹۶، ۱۰۳ و…
[۳]. محمدعلی طاهری؛ انسان از منظری دیگر؛ ص ۱۳۵.
[۴]. محمدعلی طاهری؛ انسان از منظری دیگر؛ ص ۱۷.
[۵].محمدعلی طاهری؛ انسان از منظری دیگر؛ صص ۷۳ و ۷۴.
[۶]. محمدعلی طاهری؛ سایمنتولوژی؛ ج ۱، ص ۱۵.
[۷]. محمدعلی طاهری؛ سایمنتولوژی؛ ج ۱، ص ۱۷.
[۸]. محمدعلی طاهری؛ سایمنتولوژی؛ ج ۱، ص ۱۵.
[۹]. محمدعلی طاهری؛ سایمنتولوژی؛ ج ۱، ص ۱۷.
[۱۰]. محمدعلی طاهری؛ سایمنتولوژی؛ ج ۱، ص ۱۸.
[۱۱]. دوره ها و دستگاه آموزشی عرفان واره حلقه در کتاب عرفان واره حلقه دوره تکمیلی به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.