بسترهای جذب افراد

فرقه‌­ها به هر بهانه و در هر سطح و سن و سالی به دنبال جذب افراد هستند. تشکیلات حلقه نیز این­‌گونه است. مهم‌ترین بسترهای جذب افراد در عرفان‌ واره حلقه عبارت‌اند از:

  1. محافل خانگی

محافل خانگی، جلسات خصوصی و تبلیغات چهره به چهره همواره سهم بسزایی در جذب افراد داشته است. عرفان واره حلقه در ابتدا کار خود را از مکان‌های ذکرشده آغاز و رونق داده است.

  1. خیریه‌ها

طاهری پیش از تأسیس موسسه، فعالیت‌های خود را در قالب ایجاد خیریه‌هایی مستحکم نمود. او بخشی از شهریه­‌ی اعضای کلاس‌ها را به امر خیریه اختصاص می‌داد. در تهران و کرج مراکز خیریه‌ای به‌منظور ترویج و جذب افراد ایجادشده بود. سابقه‌ی تأسیس اولین خیریه به سال هشتادوسه در غرب تهران بازمی‌گردد. مهم‌ترین خیریه‌­ای که طاهری به کمک برخی افراد مؤثر راه‌اندازی کرده است مرکزی به نام «موسسه خیریه بهشت یاس پنهان» و در آبان ماه سال هشتاد­وشش بوده است. تشکیلات حلقه در آغازِ کار خود، هزینه­‌های کلاس‌ها را تحت عنوان کمک به خیریه دریافت می‌نمود اما مدتی بعد با گسترش تشکیلات، به‌صورت علنی‌تر از لزوم پرداخت شهریه برای کمک به رشد سازمان سخن گفت.

  1. حضور در بیمارستان‌ها

 چنانچه پیش‌تر ذکر شد عرفان واره حلقه مدعی درمان همه‌ی افراد است. اعضای این تشکیلات با حضور در بیمارستان‌ها و آزمایشِ اتصالات این تشکیلات بر روی بیماران سعی در جذب آنان دارند. بیمارانی که جذب این تشکیلات می‌شوند صرفاً به خاطر مقوله درمان نبوده است بلکه فضای عاطفی و تلاش مربیان این تشکیلات و القاء احساس دلسوزی، بیماران را به عرفان واره حلقه خوش‌بین می‌سازد.

  1. کمپ‌های ترک اعتیاد

 کمپ‌های ترک اعتیاد یکی دیگر از مکان‌هایی است که در سال­های گذشته محل و جولانگاهی برای عرفان‌های کاذب شده است. طاهری نیز از این قافله‌ جا نمانده و در برخی مناطق کشور به‌ویژه در استان اصفهان و بخشی از استان فارس با راه‌اندازی کمپ‌هایی در این عرصه به جذب افراد معتاد می‌پرداخت. کمپ ترک اعتیاد طاهر مهم‌ترین محفل تدریس فرادرمانی در بین این دسته از آسیب دیدگان اجتماعی بوده است که در سال هشتادو­هفت ایده آن توسط طاهری مطرح می‌شود و سپس در سال هشتادوهشت در قالب چند کمپ شروع به فعالیت کرده و نهایتاً به تعداد پانزده کمپ افزایش می‌یابد. برخی از مسئولین در رشد کمپ‌های ترک اعتیاد با طاهری همکاری‌هایی نموده‌اند.

  1. اینترنت و فضای مجازی

 تشکیلات حلقه همواره در فضای مجازی حضور جدی داشته است. با پیدایش و گسترش شبکه‌­های مجازی همچون تلگرام مصادف با دوران محکومیت طاهری، کلاس‌­ها و فعالیت­‌های تبلیغی و حتی سیاسی حلقه به‌صورت جدی در این فضا دنبال می‌شود. مدتی بعد در سال ۹۶ عرفان واره حلقه با تأسیس تلویزیون و شبکه ماهواره‌ای بیست‌وچهارساعته اوج تلاش رسانه‌ای خود را به نمایش گذاشت.

  1. تیم‌های ورزشی

 یکی دیگر از مکان‌هایی که تشکیلات در آن فعال بوده است گروه‌های ورزشی است. پس از ممنوعیت کلاس‌ها، برخی از مربیان حلقه در قالب تیم‌های کوهنوردی و ورزش‌های دیگر افراد را با آموزه‌های حلقه آشنا می‌کنند.

 

برگرفته از: کتاب عرفان واره حلقه، دوره تکمیلی، صص ۱۲۳- ۱۲۱.