مختصّات تشکیلات حلقه

سازمان شبه عرفانی حلقه دارای ویژگی‌های مخصوص به خود است. نماد، زبان و اصطلاحات خاص، اهداف[۱]، جهان‌بینی و مبانی فکری مخصوص[۲]، این سازمان را از سایر تشکل‌های فرقه‌ای دیگر متمایز می‌کند.[۳] در اینجا به‌طور خلاصه تنها به دو ویژگی عرفان واره‌ی کیهانی اشاره می‌کنیم.

۱.نماد مخصوص

تشکیلات حلقه دارای یک نماد مخصوص به خود است. این علامت متشکل از دو چهره‌ی سفید (خندان) و سیاه (گریان) از انسان است. به زعم آنان این نماد سعی در به تصویر کشیدن تفکری به نام «جهان دوقطبی» را داشته و سفیدی و سیاهی آن، وجود دو قطب خیر و شر در انسان و جهان هستی را به تصویر می‌کشد.

۲.زبان مخصوص

تشکیلات حلقه اصطلاحات ویژه و فراوانی دارد که بدون آشنایی با آن‌ها، شناخت سازمان حلقه و ادعاهایش ناممکن می‌شود. مهم‌ترین اصطلاحات این تشکیلات عبارت‌اند از:

یکم: شعور کیهانی

مهم‌ترین و پرتکرارترین واژه در عرفان حلقه، شعور کیهانی است. از منظر تشکیلات حلقه در هستی سه عنصر اصلی وجود دارد. ماده، انرژی و آگاهی. آگاهی نام‌های دیگری چون شعور، شبکه مثبت، روح‌القدس، جبرئیل[۴] و… دارد. مؤسس عرفان حلقه مدعی است سازمان به‌شرط عضویت، تسهیلاتی را در اختیار افراد قرار می‌دهد تا دریافت آگاهی برای نیل به درمان و عرفان میسر گردد.

دوم: اتّصال

برقراری نوعی ارتباط بین انسان با شبکه شعور کیهانی (= جبرئیل) و خداوند است. این ارتباط را مربی تشکیلاتِ کیهانی برقرار می‌کند. همه‌ی مسیر سیر و سلوک شبه عرفان حلقه از ارتباط با شبکه‌ی شعور کیهانی است و راه دیگری وجود ندارد. درمان و عرفان ادعایی این تشکیلات از راه اتصال است؛ که نوع جمعی آن در چهارچوب حلقه‌ی ای موسوم به «وحدت جمعی» میسر می‌شود.

سوم: فرادرمانی

در تشکیلات حلقه سخن از ابداع دو نمونه طب مکمل ایرانی به میان آمده است که محمدعلی طاهری مدعی بنیان‌گذاری آن‌ها است؛ فرادرمانی یکی از این دو طب می‌باشد؛ اما در حقیقت این روش نوعی انرژی‌درمانی است که تحت عنوان ارتباط با روح‌القدس وانمود شده است.[۵]

چهارم: سایمنتولوژی

یکی دیگر از طب‌هایی است که سازمان حلقه مدعی بنیان‌گذاری آن می‌باشد؛ اما سایمنتولوژی طاهری برگرفته از «ساینتولوژی» هابارد[۶] است.

پنجم: موجودات غیرارگانیک

در تشکیلات حلقه، ارواح سرگردان و جنّیان را موجوداتِ غیراُرگانیک نام‌گذاری کرده‌اند که هر کدام به دسته‌هایی تقسیم می‌شوند.

ششم: شبکه‌های مثبت و منفی

جهان هستی در تشکیلات حلقه دوقطبی است؛ یعنی تحت پوشش دو شبکه‌ی مثبت (خیر) و منفی (شر) قرار دارد. ابلیس در رأس شبکه‌ی منفی و روح‌القدس در رأس شبکه مثبت است.

هفتم: مَستر

همان مربی تشکیلات حلقه است که از او با عنوان فرادرمانگر هم یاد می‌شود.

هشتم: چرخه جهان دوقطبی

عرفان حلقه می‌گوید جهانی که اکنون ما در آن زندگی می‌کنیم بخشی از جهان دوقطبی است. جهان دوقطبی به‌زعم آنان شامل برزخ، قیامت، بهشت و جهنم نیز می‌باشد.

نهم: فرادرمانگیر، فرادرمانگر

فرادرمانگیر فرد بیمار است که در حلقه‌ی چهار نفره‌ی وحدت جمعی حاضر می‌شود و فرادرمانگر همان مربی (مَستر) تشکیلات حلقه است.

دهم: کالبد ذهنی

همان روح انسان است.

یازدهم: لایه‌ی محافظ

نوعی پوشش ادّعایی و غیر محسوس از سوی سازمان حلقه برای در اَمان ماندن از شرّ موجودات غیراُرگانیک و شعورِ معیوب سلولی است. پیش از ورود فرد به عرصه‌ی درمان، این لایه به او تفویض می‌شود.

دوازدهم: تن واحده‌ی هستی

نوعی بینش و تفکر است که در آن‌همه‌ی انسان‌ها و موجودات هستی یک پیکر و بدن واحد دارند. همچنین تفکر Interuniversal به معنای اِدراکِ تن واحده بودنِ هستی است.

سیزدهم: رحمت عام الهی

همان عشق الهی است که در حلقه‌های شعور کیهانی جاری می‌شود تا فرد را درمان کرده و سپس به طریق عرفان وارد کند.

 

برگرفته از: کتاب عرفان واره حلقه، دوره مقدماتی، صص ۳۷- ۴۰ | تحریر درس های انتقادی حجت‌‌الاسلام امین شمشیری | به کوشش حسام کلهری

منابع
  1. طاهری، محمدعلی؛ انسان از منظری دیگر؛ چ ۷، تهران، بیژن، ۱۳۸۷ش.
پی‌نوشت

[۱]. مهم‌ترین هدف این تشکیلات وارد کردن افراد به نوعی از عرفان است که روش آن درمان بیماری‌هاست. در فصل دوم کتاب به درمانگری عرفان حلقه پرداخته شده است.

[۲]. در بخش سوم کتاب به برخی از مبانی فکری این تشکیلات اشاره شده است.

[۳]. در سطوح بعدی این نوشتار به چگونگی تبدیل شدن عرفان حلقه به یک سازمان منسجم در داخل کشور و گسترش آن در خارج کشور مرحله به مرحله اشاره شده است.

[۴]. در حقیقت عرفان حلقه تفسیری مادی از فرشتگان ارائه می‌دهد و وحی را به دریافتِ انرژیِ ساری و جاری در کائنات تنزّل داده است. بنگرید به قسمت مادی انگاری و انکار فرشتگان در بخش سوم کتاب.

[۵]. طاهری سعی زیادی دارد که روش فرادرمانی را از انرژی‌درمانی جدا کرده و آن را الهی و محصول بداند. (محمدعلی طاهری؛ انسان از منظری دیگر؛ ص ۱۱۵ و…).

[۶]. Hubbard.